ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲေသာ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ၏ ေကာင္းက်ိဳးမ်ား
(၁) အေျခခံဥပေဒဆိုသည္မွာ အစိုးရ၏အာဏာႏွင့္ ျပည္သူလူထု အခြင့္အေရးမ်ားကို တိက်စြာခြဲျခား သတ္မွတ္ထားေသာ ဥပေဒတမ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ ဥပေဒကို ခ်ံဳ ႔လိုက ခ်ံဳ ႔၊ ဆန္႔လိုကဆန္႔ လိုသလိုအဓိပၸါယ္ ေကာက္၍ေနပါမူ ဥပေဒ၏မူလ ရည္ရြယ္ခ်က္ပ်က္သြားေပမည္။ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲလွ်င္ ျပင္ဆက္ခ်က္ နည္းပါးမည္မွာ ဓမၼတာသေဘာပင္ျဖစ္သည္။ ျပင္ဆင္ခ်က္နည္းပါးေလ၊ ဥပေဒ တိက်ျပတ္သားမႈ ပိုမိုရွိႏိုင္ေေလ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲေသာ အေျခခံဥပေဒကို ေကာင္းသည္ဟု ယူဆရေပသည္။
(၂) လူထု၏ႏိုင္ငံေရးအသိတရားျမင့္မားမႈ မရွိေသာႏိုင္ငံမ်ားတြင္္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ အေျခခံဥပေဒကို အသံုးျပဳျခင္းကေကာင္းသည္။ လူထုအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးအသိတရား နည္းပါးမႈေၾကာင့္ အစိုးရ၏ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား ေကာင္းမေကာင္းကို ေစာင့္ၾကည့္၍ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားလ်က္ ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ျခင္း မျပဳႏိုင္ေသာ္လည္း အာဏာရူးႏိုင္ငံေရးသမားတို႔၏ လွည့္စားမႈမ်ား သက္သာေစႏိုင္သည္။ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲမႈသည္ လူထု၏အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္မႈတစ္ရပ္ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲေသာ ဥပေဒသည္ ေကာင္းသည္။
(၃) ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားအဖို႔တြင္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကိုသာ အသံုးျပဳသင့္သည္။ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ၌ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရ တို႔ အာဏာကိုခြဲေ၀ယူထားၾကေသာေၾကာင့္ ျပင္ဆင္ရန္လြယ္ကူေသာ အေျခခံဥပေဒကိုသာ အသံုးျပဳပါက ၄င္းဥပေဒကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ျပည္ေထာင္စု ျပိဳကြဲႏိုင္ေပသည္။ ျပည္ေထာင္စု တည္ျမဲေရး၊ တိုးတက္ေရးတို႔သည္၊ ၄င္းအေျခခံဥပေဒေပၚ၌ မူတည္လ်က္ရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အာဏာကိုခြဲေ၀ေပးထားသည့္ ၄င္းအေျခခံဥပေဒကို ခုိင္ျမဲတိက်ျပတ္သားရန္ လိုေပမည္။ ဤသို႔ခုိင္ျမဲတိက်ျပတ္သားရန္မွာလည္း ၄င္းအျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ခ်င္တိုင္း လြယ္လြယ္ကူကူႏွင့္ ျပင္မရရန္ လို၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားအဖို႔တြင္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ ဖြဲ႔စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒမွာ အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။
ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒ၏ မေကာင္းက်ိဳးမ်ား
(၁) ေလာကတြင္အေကာင္းႏွင့္ မေကာင္းမွာ အျမဲသျဖင့္ဒြန္တြဲလ်က္ရွိေနေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေကာင္းေသာ အခ်က္မ်ားရွီသည့္ ျပင္ဆင္ရႏ္ခက္ေသာ အေျခခံဥပေဒ၌ မေကာင္းေသာ အခ်က္မ်ားလည္း ရွိေနေပလိ့မ့္မည္။ ဥပေဒဆိုသည္မွာ အခါျပဳလ်က္ထားလွ်င္ ရာသက္ပန္ေကာင္းေနႏိုင္ေသာ အရာမ်ိဳးမဟုတ္ေပ။ အေျခအေနမ်ားသည္ မိနစ္၊ စကၠန္႔တိုင္းေျပာင္းလဲသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အေျခအေနတရပ္ႏွင့္ သင့္ေလ်ာ္ေအာင္ျပဳထားေသာ ဥပေဒတစ္ရပ္သည္ ေျပာင္းလဲေနေသာအေျခအေနတစ္ရပ္ႏွင့္မူ သင့္ေလ်ာ္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ဥပေဒကို အခ်ိန္အားေလ်ာ္စြာ ျပင္ဆင္ရေပမည္။
(၂) ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ အေျခခံဥပေဒမ်ိဳးကို ျပင္ဆင္ရန္မွာ တာ၀န္ၾကီးေလးသည့္အျပင္ ျပင္ခ်င္းတိုင္းျပည္ ဆင္ခ်င္တုိင္းဆင္ရန္လည္း မလြယ္ကူလွေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တိုင္းျပည္၏ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးႏွင့္ အေရးေပၚကိစၥမ်ားအတြက္ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရန္လိုအပ္၍ ျပင္ဆင္ေသာအခါ အခ်ိန္တိုတိုေတာင္းေတာင္းျဖင့့္ ျပင္ဆင္ခ်က္အတည္ ျဖစ္လာလိ္မ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ ယင္းသို႔ အခ်ိန္အခါ အေျခအေနႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြစြာ ျပဳျပင္ႏိုင္ျခင္း မရွိပါကတိုင္းျပည္တြင္ မလိုလားအပ္ေသာကိစၥမ်ား ေပၚေပါက္လာႏိုင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ျပင္ဆင္ရန္ ခက္ေသာအေျခခံဥပေဒကို အကြ်င္းမဲ့ေကာင္းသည္ဟု မယူဆအပ္ေပ။
အစိုးရအဖြဲ႔တစ္ခု၌
(၁) ဥပေဒျပဳဌာန (Legislature)
(၂) အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာန (Executive)
(၃) တရားစီရင္ေရးဌာန (Judiciary) ဟူ၍ ဌာနၾကီးသံုးခုရွိသည့္အနက္ ဥပေဒျပဳဌာနသည္ အေရးၾကီးဆံုးေသာ ဌာနတစ္ခုျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာနွင့္ တရားစီရင္ေရးဌာန ႏွစ္ခုစလံုး ဥပေဒျပဳဌာနေပၚတြင္ မူတည္ရသည့္အျပင္ ဥပေဒဌာန၏ လက္ေအာက္ခံဌာနမ်ား ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။
(၁) အေျခခံဥပေဒဆိုသည္မွာ အစိုးရ၏အာဏာႏွင့္ ျပည္သူလူထု အခြင့္အေရးမ်ားကို တိက်စြာခြဲျခား သတ္မွတ္ထားေသာ ဥပေဒတမ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ ဥပေဒကို ခ်ံဳ ႔လိုက ခ်ံဳ ႔၊ ဆန္႔လိုကဆန္႔ လိုသလိုအဓိပၸါယ္ ေကာက္၍ေနပါမူ ဥပေဒ၏မူလ ရည္ရြယ္ခ်က္ပ်က္သြားေပမည္။ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲလွ်င္ ျပင္ဆက္ခ်က္ နည္းပါးမည္မွာ ဓမၼတာသေဘာပင္ျဖစ္သည္။ ျပင္ဆင္ခ်က္နည္းပါးေလ၊ ဥပေဒ တိက်ျပတ္သားမႈ ပိုမိုရွိႏိုင္ေေလ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲေသာ အေျခခံဥပေဒကို ေကာင္းသည္ဟု ယူဆရေပသည္။
(၂) လူထု၏ႏိုင္ငံေရးအသိတရားျမင့္မားမႈ မရွိေသာႏိုင္ငံမ်ားတြင္္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ အေျခခံဥပေဒကို အသံုးျပဳျခင္းကေကာင္းသည္။ လူထုအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးအသိတရား နည္းပါးမႈေၾကာင့္ အစိုးရ၏ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား ေကာင္းမေကာင္းကို ေစာင့္ၾကည့္၍ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားလ်က္ ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ျခင္း မျပဳႏိုင္ေသာ္လည္း အာဏာရူးႏိုင္ငံေရးသမားတို႔၏ လွည့္စားမႈမ်ား သက္သာေစႏိုင္သည္။ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲမႈသည္ လူထု၏အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္မႈတစ္ရပ္ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲေသာ ဥပေဒသည္ ေကာင္းသည္။
(၃) ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားအဖို႔တြင္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကိုသာ အသံုးျပဳသင့္သည္။ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ၌ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရ တို႔ အာဏာကိုခြဲေ၀ယူထားၾကေသာေၾကာင့္ ျပင္ဆင္ရန္လြယ္ကူေသာ အေျခခံဥပေဒကိုသာ အသံုးျပဳပါက ၄င္းဥပေဒကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ျပည္ေထာင္စု ျပိဳကြဲႏိုင္ေပသည္။ ျပည္ေထာင္စု တည္ျမဲေရး၊ တိုးတက္ေရးတို႔သည္၊ ၄င္းအေျခခံဥပေဒေပၚ၌ မူတည္လ်က္ရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အာဏာကိုခြဲေ၀ေပးထားသည့္ ၄င္းအေျခခံဥပေဒကို ခုိင္ျမဲတိက်ျပတ္သားရန္ လိုေပမည္။ ဤသို႔ခုိင္ျမဲတိက်ျပတ္သားရန္မွာလည္း ၄င္းအျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ခ်င္တိုင္း လြယ္လြယ္ကူကူႏွင့္ ျပင္မရရန္ လို၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားအဖို႔တြင္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ ဖြဲ႔စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒမွာ အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။
ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒ၏ မေကာင္းက်ိဳးမ်ား
(၁) ေလာကတြင္အေကာင္းႏွင့္ မေကာင္းမွာ အျမဲသျဖင့္ဒြန္တြဲလ်က္ရွိေနေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေကာင္းေသာ အခ်က္မ်ားရွီသည့္ ျပင္ဆင္ရႏ္ခက္ေသာ အေျခခံဥပေဒ၌ မေကာင္းေသာ အခ်က္မ်ားလည္း ရွိေနေပလိ့မ့္မည္။ ဥပေဒဆိုသည္မွာ အခါျပဳလ်က္ထားလွ်င္ ရာသက္ပန္ေကာင္းေနႏိုင္ေသာ အရာမ်ိဳးမဟုတ္ေပ။ အေျခအေနမ်ားသည္ မိနစ္၊ စကၠန္႔တိုင္းေျပာင္းလဲသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အေျခအေနတရပ္ႏွင့္ သင့္ေလ်ာ္ေအာင္ျပဳထားေသာ ဥပေဒတစ္ရပ္သည္ ေျပာင္းလဲေနေသာအေျခအေနတစ္ရပ္ႏွင့္မူ သင့္ေလ်ာ္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ဥပေဒကို အခ်ိန္အားေလ်ာ္စြာ ျပင္ဆင္ရေပမည္။
(၂) ျပင္ဆင္ရန္ခက္ေသာ အေျခခံဥပေဒမ်ိဳးကို ျပင္ဆင္ရန္မွာ တာ၀န္ၾကီးေလးသည့္အျပင္ ျပင္ခ်င္းတိုင္းျပည္ ဆင္ခ်င္တုိင္းဆင္ရန္လည္း မလြယ္ကူလွေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တိုင္းျပည္၏ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးႏွင့္ အေရးေပၚကိစၥမ်ားအတြက္ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရန္လိုအပ္၍ ျပင္ဆင္ေသာအခါ အခ်ိန္တိုတိုေတာင္းေတာင္းျဖင့့္ ျပင္ဆင္ခ်က္အတည္ ျဖစ္လာလိ္မ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ ယင္းသို႔ အခ်ိန္အခါ အေျခအေနႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြစြာ ျပဳျပင္ႏိုင္ျခင္း မရွိပါကတိုင္းျပည္တြင္ မလိုလားအပ္ေသာကိစၥမ်ား ေပၚေပါက္လာႏိုင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ျပင္ဆင္ရန္ ခက္ေသာအေျခခံဥပေဒကို အကြ်င္းမဲ့ေကာင္းသည္ဟု မယူဆအပ္ေပ။
အစိုးရအဖြဲ႔တစ္ခု၌
(၁) ဥပေဒျပဳဌာန (Legislature)
(၂) အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာန (Executive)
(၃) တရားစီရင္ေရးဌာန (Judiciary) ဟူ၍ ဌာနၾကီးသံုးခုရွိသည့္အနက္ ဥပေဒျပဳဌာနသည္ အေရးၾကီးဆံုးေသာ ဌာနတစ္ခုျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာနွင့္ တရားစီရင္ေရးဌာန ႏွစ္ခုစလံုး ဥပေဒျပဳဌာနေပၚတြင္ မူတည္ရသည့္အျပင္ ဥပေဒဌာန၏ လက္ေအာက္ခံဌာနမ်ား ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။
ဥပေဒျပဳဌာန
0 comments:
Post a Comment
comment ေလးဖတ္ပါရေစ။
စိတ္ရွည္ သည္းခံေပးပါ။