အခန္း (၉)
ႏိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚႏွင့္ သေဘာသဘာ၀မ်ား အပိုင္း (၆)
တည္ေထာင္သူ
Plato (BC- 428~328) ဂရိအေတြးအေခၚပညာရွင္
လူမ်ဳိး
ဂရိလူမ်ဳိး၊ အေနာက္တိုင္းအေတြးအေခၚပညာရွင္၊ ဆိုကေရးတီးစ္၏ တပည့္ျဖစ္သည္။
Name : Plato
Birth : BC 428 – 427 BC, Athens
Death : BC 348 – 347 BC, Athens
School/ Tradition : Platonism
Main interests : Rhetoric, Art, Literature, Epistemology, Justice, Virtue, Politics, Education, Family, Militarism
Notable ideas : Platonic realism.
ပေလတို၏အာ႐ံုသိႏွင့္ ဆင္ျခင္သိဆိုင္ရာအယူအဆ
ပေလတိုသည္ ၄င္း၏ဆရာ ဆုိခေရးတီး(စ္) တင္ျပခဲ့ေသာ ... အယူအဆမ်ားကို ခ်ဲ႕ထြင္၍ ပိုမိုစနစ္က်ေသာ သိမႈေဗဒဆိုင္ရာ သီအိုရီတခုအာ႐ုံသိ ... ၊ ဆင္ျခင္သိတို႔ႏွင့္ ... ပတ္သက္၍ သူေရးသားခဲ့ေသာ (The Theaetus) ႏွင့္ (The Republic) ေဆြးေႏြးခန္းမ်ား၌ ေအာက္ပါအတိုင္း သံုးမ်ဳိးခြဲျခားခဲ့သည္ ... ။ ၄င္းတို႔မွာ
၁)မသိျခင္း (Ignorance)
၂)ထင္ျမင္ခ်က္ (Opinion)
၃)အသိပညာ (Knowledge) ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။
မသိျခင္း (Ignorance)
မသိျခင္း ဟူသည္မွာ လံုး၀ မသိနားမလည္ဘဲ ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေနကို ဆိုလိုသည္ ... ။ မရွိအျဖစ္ကို ေဆာင္ေနေသာ အေျခအေန ျဖစ္သည္ဟု ပေလတိုက ဆိုပါ၏ ... ။ တနည္းဆိုေသာ္ မသိျခင္း (Ignorance) ဆိုသည္မွာ အမွန္တရားကို မသိဘဲ ျဖစ္ေန႐ုံမက မွားေသာ အသိမ်ားကိုပင္လွ်င္ မသိရွိ မခံစားႏိုင္ ျဖစ္ေနသည္ဟု ပေလတိုက ယူဆခဲ့ပါသည္ ... ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မသိျခင္းဟူေသာ ... အျဖစ္သည္ မရွိျခင္း (not being) ဟူေသာ ... အေျခအေနႏွင့္ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆခဲ့ေလသည္ ... ။
ထင္ျမင္ခ်က္ (Opinion)
ထင္ျမင္ခ်က္ ဆိုသည္မွာ ... အာ႐ံုသိျဖင့္ သိလာေသာ အသိမ်ားကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္၏ ... ၎သည္မသိျခင္း (Ignorance) ကဲ့သို႔ ... မွားေသာအသိမ်ားကိုပင္ လံု၀မသိဘဲ ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေနမဟုတ္ ... ။ ထို႔ေၾကာင့္ မရွိျခင္း (not being) သေဘာကို ေဆာင္ေနသည္ဟု မဆိုႏိုင္ေပ ... ။ သို႔ရာတြင္ စစ္မွန္ေသာ အသိပညာ ကိုေပးႏိုင္စြမ္း မရွိေသးေပ ... ။ တို႔ေၾကာင့္ ၎သည္ရွိျခင္း (Being) သေဘာကို ေဆာင္လွ်က္ရွိသည္ဟု မဆိုႏိုင္ျပန္ပါ ... ။ သို႔ျဖစ္၍ ပေလတို၏ အလိုအရ အာ႐ုံသိျဖင့္ သိရွိလာေသာ အသိတို႔သည္ မသိရွိဘဲျဖစ္ေနျခင္း (Ignorance) ႏွင့္ စစ္မွန္ေသာအသိပညာကို ရရွိလာျခင္း (Knowledge) တို႔ အၾကားတြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ အသိမ်ားသာလွ်င္ ျဖစ္ေနေပသည္ ... ။
အသိပညာ (Knowledge)
အသိပညာ ဟူသည္မွာ ... အမွန္တကယ္ ျဖစ္တည္လွ်က္ရွိေသာ အစစ္အမွန္တရားကို သိရွိလာျခင္းသည္ ... ။ တနည္းဆိုေသာ္ ... အမွန္တကယ္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ရွိျခင္းသေဘာ (Being) ကို သိလာျခင္း ျဖစ္သည္ ... ။ ထို႔ေၾကာင့္ (Knowledge) ကိုယ္တိုင္သည္လည္း (Being) ကို ေဆာင္ရြက္လွ်က္ ရွိသည္ဟု ပေလတိုက ခံယူတင္ျပခဲ့၏ ... ။
ပေလတို၏ အလိုအရ စစ္မွန္ေသာ ... အသိပညာဟူသည္မွာ ဘယ္ေသာအခါမွ် မလႊဲမွားႏိုင္ေသာ အသိပညာ မ်ဳိးျဖစ္ရမည္ ... ။ (Knowledge must be infallible) ထို႕ျပင္ ... အမွန္တကယ္ ရွိေနေသာ ... အစစ္အမွန္တရား (Reality)ကို ေဖၚျပေသာ အသိပညာမ်ဳိး ျဖစ္ရမည္ ... ။ (Knowledge must have reality as its Oject) ၎လိုအပ္ခ်က္ (သို႔မဟုတ္) အရည္အခ်င္း ႏွစ္ရပ္မွသာလွ်င္ စစ္မွန္ေသာ ... အသိပညာ (Knowledge) ျဖစ္သည္ဟု ပေလတိုက အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခဲ့ပါသည္ ... ။
Plato (BC- 428~328) ဂရိအေတြးအေခၚပညာရွင္
လူမ်ဳိး
ဂရိလူမ်ဳိး၊ အေနာက္တိုင္းအေတြးအေခၚပညာရွင္၊ ဆိုကေရးတီးစ္၏ တပည့္ျဖစ္သည္။
Name : Plato
Birth : BC 428 – 427 BC, Athens
Death : BC 348 – 347 BC, Athens
School/ Tradition : Platonism
Main interests : Rhetoric, Art, Literature, Epistemology, Justice, Virtue, Politics, Education, Family, Militarism
Notable ideas : Platonic realism.
ပေလတို၏အာ႐ံုသိႏွင့္ ဆင္ျခင္သိဆိုင္ရာအယူအဆ
ပေလတိုသည္ ၄င္း၏ဆရာ ဆုိခေရးတီး(စ္) တင္ျပခဲ့ေသာ ... အယူအဆမ်ားကို ခ်ဲ႕ထြင္၍ ပိုမိုစနစ္က်ေသာ သိမႈေဗဒဆိုင္ရာ သီအိုရီတခုအာ႐ုံသိ ... ၊ ဆင္ျခင္သိတို႔ႏွင့္ ... ပတ္သက္၍ သူေရးသားခဲ့ေသာ (The Theaetus) ႏွင့္ (The Republic) ေဆြးေႏြးခန္းမ်ား၌ ေအာက္ပါအတိုင္း သံုးမ်ဳိးခြဲျခားခဲ့သည္ ... ။ ၄င္းတို႔မွာ
၁)မသိျခင္း (Ignorance)
၂)ထင္ျမင္ခ်က္ (Opinion)
၃)အသိပညာ (Knowledge) ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။
မသိျခင္း (Ignorance)
မသိျခင္း ဟူသည္မွာ လံုး၀ မသိနားမလည္ဘဲ ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေနကို ဆိုလိုသည္ ... ။ မရွိအျဖစ္ကို ေဆာင္ေနေသာ အေျခအေန ျဖစ္သည္ဟု ပေလတိုက ဆိုပါ၏ ... ။ တနည္းဆိုေသာ္ မသိျခင္း (Ignorance) ဆိုသည္မွာ အမွန္တရားကို မသိဘဲ ျဖစ္ေန႐ုံမက မွားေသာ အသိမ်ားကိုပင္လွ်င္ မသိရွိ မခံစားႏိုင္ ျဖစ္ေနသည္ဟု ပေလတိုက ယူဆခဲ့ပါသည္ ... ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မသိျခင္းဟူေသာ ... အျဖစ္သည္ မရွိျခင္း (not being) ဟူေသာ ... အေျခအေနႏွင့္ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆခဲ့ေလသည္ ... ။
ထင္ျမင္ခ်က္ (Opinion)
ထင္ျမင္ခ်က္ ဆိုသည္မွာ ... အာ႐ံုသိျဖင့္ သိလာေသာ အသိမ်ားကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္၏ ... ၎သည္မသိျခင္း (Ignorance) ကဲ့သို႔ ... မွားေသာအသိမ်ားကိုပင္ လံု၀မသိဘဲ ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေနမဟုတ္ ... ။ ထို႔ေၾကာင့္ မရွိျခင္း (not being) သေဘာကို ေဆာင္ေနသည္ဟု မဆိုႏိုင္ေပ ... ။ သို႔ရာတြင္ စစ္မွန္ေသာ အသိပညာ ကိုေပးႏိုင္စြမ္း မရွိေသးေပ ... ။ တို႔ေၾကာင့္ ၎သည္ရွိျခင္း (Being) သေဘာကို ေဆာင္လွ်က္ရွိသည္ဟု မဆိုႏိုင္ျပန္ပါ ... ။ သို႔ျဖစ္၍ ပေလတို၏ အလိုအရ အာ႐ုံသိျဖင့္ သိရွိလာေသာ အသိတို႔သည္ မသိရွိဘဲျဖစ္ေနျခင္း (Ignorance) ႏွင့္ စစ္မွန္ေသာအသိပညာကို ရရွိလာျခင္း (Knowledge) တို႔ အၾကားတြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ အသိမ်ားသာလွ်င္ ျဖစ္ေနေပသည္ ... ။
အသိပညာ (Knowledge)
အသိပညာ ဟူသည္မွာ ... အမွန္တကယ္ ျဖစ္တည္လွ်က္ရွိေသာ အစစ္အမွန္တရားကို သိရွိလာျခင္းသည္ ... ။ တနည္းဆိုေသာ္ ... အမွန္တကယ္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ရွိျခင္းသေဘာ (Being) ကို သိလာျခင္း ျဖစ္သည္ ... ။ ထို႔ေၾကာင့္ (Knowledge) ကိုယ္တိုင္သည္လည္း (Being) ကို ေဆာင္ရြက္လွ်က္ ရွိသည္ဟု ပေလတိုက ခံယူတင္ျပခဲ့၏ ... ။
ပေလတို၏ အလိုအရ စစ္မွန္ေသာ ... အသိပညာဟူသည္မွာ ဘယ္ေသာအခါမွ် မလႊဲမွားႏိုင္ေသာ အသိပညာ မ်ဳိးျဖစ္ရမည္ ... ။ (Knowledge must be infallible) ထို႕ျပင္ ... အမွန္တကယ္ ရွိေနေသာ ... အစစ္အမွန္တရား (Reality)ကို ေဖၚျပေသာ အသိပညာမ်ဳိး ျဖစ္ရမည္ ... ။ (Knowledge must have reality as its Oject) ၎လိုအပ္ခ်က္ (သို႔မဟုတ္) အရည္အခ်င္း ႏွစ္ရပ္မွသာလွ်င္ စစ္မွန္ေသာ ... အသိပညာ (Knowledge) ျဖစ္သည္ဟု ပေလတိုက အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခဲ့ပါသည္ ... ။
0 comments:
Post a Comment
comment ေလးဖတ္ပါရေစ။
စိတ္ရွည္ သည္းခံေပးပါ။