October 23, 2009

Political Science Part (27)

ႏိုင္ငံေရးသိပၸံအပိုင္း (၂၈)
ကေနဒါအထက္လႊတ္ေတာ္အာဏာမ်ား

ကေနဒါအထက္လႊတ္ေတာ္ကို အညီအမွ်စနစ္ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းျခင္းမဟုတ္ေပ။ အြန္တရီအိုႏွင့္ ကီြဘတ္ျပည္တို႔မွ ၂၄ ေယာက္စီ ႏိုဗာစကိုရွားမွ ၁၀ ေယာက္ႏွင့္ က်န္ျပည္နယ္မ်ားမွ ၆ ေယာက္မွ ၄ ေယာက္စီ ပါ၀င္ဖြဲ႔စည္းထားေသာေၾကာင့္ အထက္လႊတ္ေတာ္ (ဆီးနိတ္) အမတ္ေပါင္း ၁၀၂ ရွိသည္။ ၄င္း ဆီးနိတ္အမတ္မ်ားကို ကေနဒါ၊ ဂါဗာနာဂ်င္နရယ္က ရာသက္ပန္ ခန္႔ထားျခင္းျဖစ္သည္။

ကေနဒါဆီးနိတ္အမတ္တစ္ေယာက္ျဖစ္ႏိုင္ရန္ အသက္ ၃၀ ျပည့္ေသာကေနဒါ ျဖစ္ရမည့္အျပင္ ေဒၚလာ ၄၀၀၀ ထက္မနည္း ၾကြ၀ခ်မ္းသာသူျဖစ္ရမည္။ အထက္လႊတ္ေတာ္အမတ္တစ္ေယာက္သည္ ပစၥည္းဥစၥာဆုတ္ယုတ္၍ လူမြဲျဖစ္သြားလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လြတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းက်င္းပသည့္ ကာလႏွစ္ၾကီမ္ထက္ေက်ာ္လြန္၍ တက္ေရာက္ျခင္းမရွိေသာ္လည္းေကာင္း အထက္လြတ္ေတာ္အျဖစ္မွ ပယ္ျဖတ္ျခင္း ခံရသည္။

အထက္လႊတ္ေတာ္သည္ အဆိုအားျဖင့္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ တန္ဖိုးအာဏာညီမွ်သည္။ သို႔ရာတြင္ ဘ႑ာေရး ဥပေဒၾကမ္းမ်ားကိုမူ တင္သြင္းျပင္ဆင္ႏိုင္ခြင့္မရွိေပ။ အေမရိကန္ ဆီးနိတ္ကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံတကာ စာခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ေသာ္လည္းေကာင္း ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအတြက္ ခန္႔အပ္ထားေသာ ရာထူးၾကီးမ်ားကိုလည္းေကာင္း အတည္ျပဳခြင့္မရွိေပး။ ထို႔ေၾကာင့္ ကေနဒါ အထက္လတ္ေတာ္မွာ တန္ခိုးမၾကီးေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။

ကေနဒါအထက္လႊတ္ေတာ္ တန္ခိုးမၾကီးျခင္းအေၾကာင္း

(၁) အထက္လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားကို ကေနဒါဘုရင္ခံခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္ထားျခင္းျဖင့္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၄င္းအမတ္မ်ားသည္ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္မ်ား မဟုတ္ေခ်။ ယင္းသို႔ ျပည္သူ႔ ကိုယ္စားလွယ္မဟုတ္သူမ်ားကို အာဏာေပးထားလွ်င္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေနရေပမည္။

(၂) ကေနဒါသည္ ျပည္ေထာင္စုစစ္ေသာ ႏိုင္ငံမဟုတ္ေပ။ အၾကြင္းအက်န္အာဏာကို ဗဟိုအစိုးရက ယူထားသျဖင့္ ယူမီတရီဆန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အထက္လြတ္ေတာ္အမတ္မ်ားကို ျပည္နယ္တို႔မွ အညီအမွ် ေရြးေကာက္ျခင္း မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ၄င္းအမတ္တို႔၌ ျပည္နယ္တို႔၌ အခြင့္အေရးမ်ားကို အကာအကြယ္ေပးရန္အာဏာရရွိရန္ မလိုေပ။

(၃) ကေနဒါအုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ ပါလီမန္ကိုတာ၀န္ခံေသာ ပါလီမန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာန၏ အၾကီးအကဲျဖစ္ေသာ ၀န္ၾကီးႏွင့္တကြ ၀န္ၾကီးမ်ားကို ျပည္သူ႔ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖစ္ေသာ ေအာက္လႊတ္ေတာ္မွသာ ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားျခင္းျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ အစိုးရအဖြဲ႔သည္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုမွ်သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၄င္းအစိုးရကို ေအာက္လႊတ္ေတာ္က သာလွ်င္ၾကိဳးကိုင္ႏိုင္သည္။ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ မဟုတ္ေသာ အထက္လႊတ္ေတာ္က အစိုးရကို ၾကိဳးကိုင္ရန္မသင့္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ အထက္လႊတ္ေတာ္၌ တန္ခိုးအာဏာမရွိျခင္းျဖစ္သည္။

ၾသစေတးလ်အထက္လႊတ္ေတာ္

ၾသစေတးလ်အထက္လႊတ္ေတာ္ကို စီးနိတ္ဟူ၍ ေခၚဆိုသည္။ ျပည္နယ္ ၆ နယ္မွ တစ္နယ္လွ်င္ ၁၀ ေယာက္က်စီ အညီအမွ် ေစလြတ္ဖြဲ႔စည္းထားေသာေၾကာင့္ အထက္လြတ္ေတာ္အမတ္ေပါင္း ၆၀ ရွိသည္။ ဆီးနိတ္အမတ္မ်ားကို ရင္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္လူထုက တိုက္ရိုက္ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ၾကေသာေၾကာင့္ ၄င္းဆီးနိတ္အမတ္မ်ားသည္ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ စီးနိတ္အမတ္သက္တမ္းမွာ ၆ ႏွစ္ျဖစ္ျပီး ၄င္းတို႔အနက္မွ တစ္၀က္ကို (၃၀) ကို (၃) ႏွစ္တၾကိမ္ ႏႈတ္ထြက္ေစျပီး အသစ္တစ္ဖန္ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္သည္။

ၾသစေၾတးလ် ဆီးနတ္ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ အေမရိကန္ႏွင့္တူသည္၊ သို႔ရာတြင္ ဘ႑ာေရး ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ မည္သို႔စပ္လ်ဥ္း၍ မည္သို႔မည္မွ် ေဆာင္ရြက္ခြင့္ မရွိသည့္အျပင္ အေမရိကန္စီးနိတ္ကဲ့သို႔ စာခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ ရာထူးၾကီးမ်ား ခန္႔ထားျခင္းကို အတည္ျပဳခြင့္ မရွိေပ။ ယင္းသို႔ ျဖစ္ရျခင္း အေၾကာင္းရင္းမ်ားမွာ

၁။ ၾသစေတးလ်အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ ပါလီမန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ႏွင့္တကြ အစိုးအဖြဲ႔၀င္ ၀န္ၾကီးမ်ားကို ေအာက္လႊတ္ေတာ္ကသာ ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆီးနိတ္အေနျဖင့္ အစိုးအဖြဲ႔ကို ၾကိဳးကိုင္ထားရန္မလိုေခ်။ အေမရိကန္တြင္ ပါလီမန္ကို တာ၀န္မခံေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာနခ်ဳပ္၏ ဤအၾကီးအကဲျဖစ္ေသာ အေမရိကန္သမၼတႏွင့္တကြ ၄င္း၏အစိုးရအဖြဲ႔မွာ ဆီးနိတ္ အေနျဖင့္ အေမရိကန္ အစိုးရကိုၾကိဳးကိုင္ ထားရန္လိုအပ္သည္။

၂။ ၾသစေတးလ်ႏိုင္ငံတြင္ အထက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ သေဘာကြဲလြဲၾကေသာ အခါ ၾသစေတးလ် ဂါဗာနာဂ်င္နရယ္က လႊတ္ေတာ္ကိုဖ်က္သိမ္း၍ ျပည္သူ႔ဆႏၵေကာက္ခံေစသည္။ ယင္းသို႔ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ျပႆနာကို ျပည္သူ႔ဆႏၵေကာက္ခံေျဖရွင္းေသာ ေၾကာင့္ ၾသစေတးလ်ဆိးနိတ္၌ အေမရိကန္ဆီးနိတ္ကဲ့သို႔ အာဏာရွိရန္မလိုေပ။

သို႔ရာတြင္ ၾသစေတးလ် ဆီးနိတ္သည္ ကိုယ္စားလွယ္အညီအမွ် စနစ္ျဖင့္ ျပည္သူတို႔က ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၾသစေၾတးလ်စီးနိတ္၌ ျပည္နယ္တို႔၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို ကာကြယ္ႏိုင္ေသာ အာဏာရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၾသစေၾတးလ်ဆီးနိတ္သည္ အေမရိကန္ ဆိးနိတ္ကဲ့သို႔ တန္ခိုးပါ၀ါမၾကီးသင့္ မၾကီးထိုက္၍ မၾကီးေသာ္လည္း ဆီးနိတ္ထက္မူ တန္ခိုးအာဏာၾကီးေၾကာင္း မွတ္ထားသင့္သည္။
ဆြတ္ဇာလန္အထက္လႊတ္ေတာ္

ဆြတ္ဇာလန္အထက္လႊတ္တာ္ (Council of State) သည္ ျပည္နယ္ ၁၉ နယ္ႏွင့္ ျပည္နယ္တစ္ခုစီ၏ တစ္၀က္စီသာရွိေသာျပည္နယ္ တနည္းအားျဖင့္ ၂၂ ျပည္နယ္တို႔မွ ကိုယ္စားလွယ္ေပါင္း ၄၄ ေယာက္ ျဖင့္ဖြဲ ႔စည္းထားသည္။ ျပည္နယ္ ၁၉ နယ္မွ ကိုယ္စားလွယ္ ႏွစ္ဦးက်စီသာရွိေသာျပည္နယ္၊ တနည္းအားျဖင့္ ၂၂ ျပည္နယ္တို႔မွ ကိုယ္စားလွယ္ေပါင္း ၄၄ ေယာက္ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသည္။ ျပည္နယ္ ၁၉ နယ္မွ ကိုယ္စားလွယ္ႏွစ္ဦးက်စီႏွင့္ ျပည္နယ္တစ္ခု၏ တ၀က္စီသာရွိေသာ ၆ ျပည္နယ္တို႔မွ တစ္ဦးက်စီကိုယ္စား လွယ္မ်ား ေစလႊတ္ဖြဲ႔စည္းထားေသာ္လည္း ၄င္းကိုယ္စားလွယ္မ်ားအားလံုးကို ျပည္သူမ်ားက ေရြးေကာက္ေစလႊတ္ျခင္းမဟုတ္ေပ။ တခ်ိဳ ႔တခ်ိဳ ႔ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ လူထုက ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ေသာ္လည္း တခ်ိဳ ႔ျပည္မ်ားတြင္ ဆိုင္ရာအစိုးရတို႔ကေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ အထက္လႊတ္ေတာ္အမတ္တို႔၏ အမတ္သက္တမ္းမွာလည္း ဥပေဒမ်ားအတိုင္း ၁ ႏွစ္မွ ၄ ႏွစ္အထိ အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားျခားနားလ်က္ရွိသည္။

ဆြတ္ဇာလန္အထက္လႊတ္ေတာ္၏ တန္ခိုးအာဏာ

အထက္လႊတ္ေတာ္၏ တန္ခိုးအာဏာသည္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္တို႔ႏွင့္ မျခားနားလွေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ အထက္လႊတ္ေတာ္၏ အဓိကအလုပ္မွာ ဥပေဒျပဳေရးပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ဆြတ္ဇာလန္ အထက္လႊတ္ေတာ္သည္ အဂၤလန္အထက္လႊတ္တာ္ (House od lords) ႏွင့္ ကေနဒါအထက္လႊတ္ေတာ္ (Senate) တို႔ထက္တန္ခိုးၾကီးသည္။ ကေနဒါႏွင့္ အထက္လႊတ္ေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ ဘ႑ာေရးဥပေဒၾကမ္းမ်ား တင္သြင္းျခင္း ပယ္ဖ်က္ျခင္း၊ မျပဳၾကေသာ္လည္း ဆြစ္ဇာလန္အထက္လႊတ္ေတာ္အေနျဖင့္မူ ဆြစ္ဇာလန္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္၏ ဘ႑ာေရး ဥပေဒၾကမ္းမ်ား အပါအ၀င္ မည္သည့္ဥပေဒကိုမဆို ဗီဒိုေခၚ တစ္ခ်က္လႊတ္အာဏာျဖင့္ ပယ္ခ်ႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္ ဆြစ္ဇာလန္ အထက္လႊတ္ေတာ္၌ ျပည္နယ္တို႔၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို ကာကြယ္ႏိုင္ျခင္း မရွိေသာေၾကာင့္ အေမရိကန္လႊတ္ေတာ္ ဆီးနိတ္ေလာက္ တန္ခိုးမၾကီးေပ။

ဆြစ္ဇာလန္သည္ ျပည္ေထာင္စုစစ္ေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္ပါလ်က္ ဆြစ္ဇာလန္လႊတ္ေတာ္သည္ ျပည္နယ္တို႔၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို ကာကြယ္ခြင့္မရရွိျခင္းမွာ …..

(၁) အထက္လႊတ္ေတာ္ အမတ္မ်ားကို ေရႊးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားျခင္းသာ မဟုတ္၊ ခန္႔အပ္ထားေသာ အမတ္မ်ားလည္း ပါ၀င္ဖြဲ႔စည္းထားေသာေၾကာင့္ အထက္လႊတ္ေတာ္သည္ ျပည္သူ႔ ကိုယ္စားလွယ္ အစစ္ခ်ည္းသာ မဟုတ္ၾကျခင္း။

(၂) အထက္လႊတ္ေတာ္အမတ္တို႔၏ အမတ္သက္တမ္းမာလည္း ၁ ႏွစ္မွ ၄ ႏွစ္အထိ ကြဲျပားျခားနာေနျခင္းတို႔ေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္လွ်င္ “ဗဟိုအစိုးရသည္ ျပည္နယ္တို႔၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို မက်ဴးလြန္သင့္ပဲေနမည္ေလာ ” ဟူ၍ ေမးစရာအေၾကာင္းရွိေပသည္။
သို႔ရာတြင္ ယင္းကဲ့သို႔ေမးရန္ ျပႆနာမေပၚေပ၊ အေၾကာင္းမွာ ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စက္ယႏၱရားကို ျပည္သူတို႔က တိုက္ရိုက္ၾကိဳးကိုင္ရာတြင္ ယင္းကဲ့သို႔ ေမးရန္ျပႆနာမေပၚေပ၊ အေၾကာင္းမွာ ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစက္ယႏၱယားကို ျပည္သူတို႔က တိုက္ရိုက္ၾကိဳးကိုင္ထားေသာ စနစ္ (Direct, Democratic, Check) ကို အသံုးျပဳေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ျပည္နယ္တို႔၏ အခြင့္အေရးမ်ားကုိ ျပည္နယ္တို႔က ကာကြယ္ႏိုင္ေသာ အထက္လႊတ္ေတာ္၌ ျပည္နယ္မ်ားကို ကာကြယ္ႏိုင္ေသာ အာဏာရွိရန္မလိုေတာ့ေပ။

ျပင္သစ္အထက္လႊတ္ေတာ္

ျပင္သစ္လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခုရွိျပီး ပထမလႊတ္ေတာ္ (၀ါ) ေအာက္လႊတ္ေတာ္ကို အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ (National Assembly) ဟူ၍ ေခၚဆိုျပီးဒုတိယ လႊတ္ေတာ္ (၀ါ) အထက္လႊတ္ေတာ္ကို စီးနိတ္လႊတ္ေတာ္ ( Senate ) ဟူ၍ ေခၚဆိုၾကသည္။

ေအာက္လႊတ္ေတာ္ကို ျပည္သူတို႔က ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားၾကေသာ အမတ္ေပါင္း ၄၆၈ ေယာက္ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားျပီး အထက္လႊတ္ေတာ္ကိုမူ ျပည္မမွ ၂၀၀၊ အယ္(လ္) ဂ်ီးရီးယားမွ ၁၄၊ က်န္ျပင္သစ္ပိုင္ ကိုလိုနီႏိုင္ငံမ်ားမွ ၅၁ ေယာက္ျဖင့္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္က ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ေသာ အမတ္ ၅၀ (ေပါင္း ၃၁၅) ေယာက္တို႔ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသည္။


ျပင္သစ္အထက္လႊတ္ေတာ္၏အာဏာမ်ား

၀န္ၾကီးခ်ဳပ္တင္ျပေသာ အစိုးရ၏ ၀ါဒလမ္းစဥ္ကို လက္ခံအတည္ျပဳရသည္။ ဘ႑ာေရးဥပေဒၾကမ္းကို ေအာက္လႊတ္ေတာ္၌ ရက္ (၄၀) အတြင္း ေဆြးေႏြးမျပီးျပန္ေသာ္ အထက္လြတ္ေတာ္က ၄င္းဘ႑ာေရး ဥပေဒၾကမ္းကိုယူ၍ ေဆြးေႏြး စဥ္းစားခြင့္ရွိသည္။ ရိုးရိုးဥပေဒမ်ားကို ျပဳလုပ္ခြင့္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းျပီးအထက္လႊတ္ေတာ္သည္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ကဲ့သို႔ တန္ခိုးရွိသည္။ ဥပေဒျပဳရာတြင္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ သေဘာကြဲလြဲခဲ့ေသာ္ ၄င္းလႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္မွ ကိုယ္စားလွယ္အညီအမွ်ပါေသာ ေကာ္မတီ သေဘာတူညီခ်က္ရ၍ေသာ္လည္းေကာင္း မရဘဲႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္သို႔ ၄င္းျပႆနာကို ျပန္လည္တင္ျပရသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ ေကာ္မတီက ျပန္တင္ျပခ်က္ကို လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ထပ္မံ၍ သေဘာကြဲလြဲေနပါမႈအစိုးရသည္ ယင္းျပႆနာကိုေအာက္လႊတ္ေတာ္တစ္ခုတည္း၏ သေဘာဆႏၵအတိုင္းဆံုးျဖတ္ အတည္ျပဳႏိုင္သည္။

တရုတ္ျပည္သူ႔သမၼႏိုင္ငံဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္

တရုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံတြင္ အထက္လႊတ္ေတာ္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ဟု၍ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္မရွိပဲ တစ္ခုတည္းသာရွိသည္။ ၄င္းလႊတ္ေတာ္ကို အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ (National People Congress) ဟူ၍ ေခၚဆိုျပီး အမတ္ေပါင္း “၁၂၂၆” ေယာက္ျဖင့္ ဖြဲ႔ဆည္းထားေသာေၾကာင့္ ကမာၻေပၚတြင္ အမတ္ဦးေရအမ်ားဆံုးေသာ လႊတ္ေတာ္ပင္ျဖစ္သည္။ ၄င္းလႊတ္ေတာ္ကို ျပည္နယ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာေၾကာင့္ လူတန္းစားေပါင္းစံု ပါ၀င္ေသာ လႊတ္ေတာ္လည္း မည္ေပသည္။

အမတ္သက္တမ္း ၄ ႏွစ္ျဖစ္ေသာ္လည္း မည္သည့္အမတ္ကိုမဆို ဆိုင္ရာမဲဆႏၵနယ္က အခ်ိန္မေရႊးျပန္လည္ ေခၚယူအစားထိုးႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အမတ္တစ္ေယာက္သည္ ဆိုင္ရာမဲဆႏၵရွင္တို႔၏ အလိုဆႏၵကိုမဆန္႔က်င္၀ံ့ေပ။ ယင္းသို႔အမတ္သက္တမ္း မျပည့္မီအမတ္ျဖစ္မွ ဆိုင္ရာမဲဆႏၵရွင္တို႔က ရုပ္သိမ္းျခင္းကို “ျပည္လည္ေခၚယူျခင္း” (Recell) ဟူ၍ မွတ္ယူနားလည္ၾကသည္။

လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းကို တစ္ႏွစ္တစ္ၾကိမ္သာ စည္းေ၀းေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္အမတ္ ၁/၅ က စည္းေ၀းက်င္းပရန္ေတာင္းဆိုလွ်င္ က်င္းပေပးရသည္။ ထို႔ျပင္ လႊတ္ေတာ္ကခန္႔ထားေသာ ေကာ္မတီ အေနျဖင့္ အလိုဆႏၵရွိလွ်င္လည္း လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀း က်င္းပႏိုင္ေပသည္။ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ တစ္ခုတည္းရွိသည့္အေလ်ာက္ ဥပေဒအားလံုးကို ၄င္းဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ကသာျပဳလုပ္ရသည္။ ဖြဲ႔စည္းုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံျပဳဥပေဒကို ၂/၃ ေသာ မဲျဖင့္ျပင္ဆင္ႏိုင္သည့္ျပင္ စစ္ေက်ျငာျခင္း၊ စစ္ေျပျငိမ္းျခင္း၊ စစ္ေျပျငိမ္းစာခ်ဳပ္မ်ား ခ်ဳပ္ဆိုျခင္း၊ ရာထူးၾကီးမ်ားခန္႔ျခင္း ျဖဳတ္ျခင္း၊ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ဒု၀န္ၾကီးခ်ဳပ္တို႔ကို ခန္႔ျခင္း လႊတ္ေတာ္စတင္စည္းေ၀းစဥ္ သက္တမ္း ၄ ႏွစ္ရွိ ေကာ္မတီခန္႔အပ္ျခင္း စသည္တို႔ျပဳလုပ္ႏိုင္သည္။

လႊတ္ေတာ္ဖြဲ႔စည္းလိုက္ေသာေကာ္မတီ၌ ……

(၁) ဥပေဒမ်ား အဓိပၸါယ္တို႔ကို ေျဖရွင္းေပးရျခင္း။
(၂) ႏိုင္ငံတြင္းဖြဲ႔ စစ္ဥပေဒထုတ္ျပန္ေရး ဆံုးျဖတ္ရျခင္း။
(၃) ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ မကိုက္ညီေသာအစိုးရ၏ ျပဳမူခ်က္မ်ားကို တာဆီးႏိုင္ျခင္း။
(၄) စစ္ေျပျငိမ္းစာခ်ဳပ္ကို အတည္ျပဳႏိုင္ျခင္း ပယ္ဖ်က္ႏိုင္ျခင္း။

စေသာ အာဏာမ်ားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းေကာ္မတီမွာ တန္ခိုၾကီးမားေသာ အဖြဲ႔ပင္ျဖစ္သည္။

လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခုစနစ္၏ ေကာင္းက်ိဳးမ်ား

၁။ ဒုတိယလႊတ္ေတာ္ထားရွိျခင္းေၾကာင့္ တရားဥပေဒျပဳစုရာ၌ လည္းေကာင္း၊ ျပင္ဆင္ပယ္ဖ်က္ရာ၌ လည္းေကာင္း၊ အလ်င္စလိုလုပ္၍ မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ တရားဥပေဒေရးရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းျပီး ခ်င့္ခ်င့္ခ်ိန္ခ်ိန္၊ ဆင္ဆင္ျခင္ျခင္ ေဆးေဆး ေလးေလး ျပဳလုပ္ရသျဖင့္ အမွားနည္းေပမည္။ ထို႔ျပင္ ပါတီတစ္ခုတည္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္တစ္ခုတည္းေသာ္လည္းေကာင္း အာဏာရွင္ ဆန္ဆန္ ျပဳလုပ္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခု ထားျခင္းျဖင့္ လူထု၏ လြတ္လပ္မႈကို လံုျခံဳစိတ္ခ်ရေစမည္။

၂။ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခုရွိျခင္းေၾကာင့္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု အျပိဳင္အဆိုင္ သေဘာရွိေနေပသည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အစိုးရအဖြဲ ႔အေနျဖင့္ လြတ္လပ္မႈရွိကာ တန္ခိုးပမာဏၾကီးမားခြင့္ရရွိသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အစိုးရအဖြဲ႔သည္ ပါလီမန္၏ ေက်းကြ်န္သဖြယ္ ျဖစ္မေနေသာေၾကာင့္ ေဆာင္ရြက္စရာရွိသည္တို႔ကို လွ်င္ျမန္စြာေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေပမည္။ ယင္းသို႔ အေရးၾကီးေသာျပႆမ်ားကို လ်င္ျမန္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္းျဖင့္ တိုင္းျပည္တိုးတက္မႈ ရရွိေပသည္။

၃။ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခုရွိေသာေၾကာင့္ အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေသာေၾကာင့္ လူတန္းစားအသီးသီးတို႔မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ထဲတြင္ ပါ၀င္ခြင့္ရရွိေပမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီသေဘာႏွင့္ ကိုက္ညီသည္။ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံျဖစ္လွ်င္ လူမ်ိဳးစုအသီးသီးမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားပါ၀င္ခြင့္ရရွိေစရန္ ဒုတိယလႊတ္ေတာ္ရွိရေပမည္။

၄။ ဒုတိယလႊတ္ေတာ္ရွိျခင္းေၾကာင့္ တိုင္းျပည္၏ ပညာရွိၾကီးမ်ား၊ အရည္အခ်င္းရွိျပီး လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္ၾကီးမ်ား၏ အၾကံအဖန္ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္မ်ားကို ရရွိျခင္းျဖင့္ တိုင္းျပည္တိုးတက္မႈရရွိႏိုင္ေပသည္။

၅။ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခုရွိေသာေၾကာင့္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ လုပ္ငန္းအမ်ားကို ႏိုင္နင္းစြာျပဳလုပ္ႏိုင္သည္။ ၄င္းတို႔မွာ ...
(၁) တရားဥပေဒျပဳလုပ္ျခင္း။
(၂) ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျခင္း။
(၃) ေရြးေကာက္ေတာ္ အရာအရွိမ်ားအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း (Electoral Colleges)
(၄) အေရးၾကီးေသာ ျပႆနာမ်ားအတြက္ စံုစမ္းေရးေကာ္မတီခန္႔၍ စံုစမ္းႏိုင္ျခင္း။
(၅) ျပည္သူ႔ဘ႑ာထိန္းသိမ္းျခင္း။
(၆) တစ္ခ်ိဳ ႔ဥပေဒျပဳအဖြဲ႔တို႔က အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို သံုးစြဲ၍ရာထူးခန္႔ျခင္း၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ စာခ်ဳပ္မ်ားကို အတည္ျပဳျခင္း။
(၇) တရားစီရင္ေရးအာဏာကို အသံုးျပဳ၍ တရားစီရင္ျခင္း။
(၈) ျပည္သူလူထု၏ ဤအသိတရားကို ထက္ျမက္တိုးတက္ျမင့္မားေစျခင္း စေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ျပဳလုပ္ႏိုင္သည္။

လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခုထားရွိျခင္း၏ဆိုးက်ိဳးမ်ား

၁။အထက္လႊတ္ေတာ္သည္ တန္ခိုးပါ၀ါအထူးတလည္မရွိဘဲ၊ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ မျခားနား ပါက လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခု ထားရွိျခင္းသည္ တိုင္းျပည္ဘ႑ာေတာ္ကို ျဖဳန္းတီးရာသာ က်ေပလိမ့္မည္။

၂။လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခုထားရွိေသာေၾကာင့္ ဥပေဒေရးရာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရာ၊ တရားစီရင္ေရးရာ အစရွိေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စက္ယႏၱယားကို မလိုလားအပ္ေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ေႏွးေကြးေစသည္။ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခု တစ္ခုႏွင့္နစ္ခု သေဘာျခင္းမတိုက္ဆိုင္ပါက ေျဖရွင္းရန္အခက္အခဲေတြ႔ရွိိစျမဲျဖစ္သည္။ အဂၤလန္တြင္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ သေဘာမတိုက္ဆိုင္ပါက ေအာက္လႊတ္ေတာ္၏ ဤအဆိုျပဳခ်က္ကို အထက္လႊတ္ေတာ္က ဗီဒိုအာဏာသံုး၍ ဆိုင္းငံ့ထားႏိုင္သည္။ ၾသစေၾတးလ်တြင္မူ လႊတ္ေတာ္ကိုဖ်က္၍ ျပည္သူ႔ဆႏၵေကာက္ခံရသည္။ ယင္းသို႔ မၾကာခဏျဖစ္ပါက တိုင္းျပည္၏ တိုးတက္မႈကို ထိခိုက္ေပမည္။

၃။တိုင္းျပည္ငယ္၍ ယူနီတရီႏိုင္ငံျဖစ္ကာ ျပည္သူျပည္သားတို႔လည္း လူမ်ိဳးဓေလ့ထံုးစံ၊ သေဘာအယူအ၀ါဒ တူညီၾကလွ်င္လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ခု ထားျခင္းျဖင့္ အက်ိဳးမမ်ားႏိုင္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ နယူးဇ္ီးလန္ႏိုင္ငံသည္ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္က အထက္လႊတ္ေတာ္ကို ဖ်က္သိမ္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေတာင္အာဖရိက တုိင္းျပည္၏ ျပည္နယ္ အားလံုးတြင္လည္းေကာင္း၊ ကေနဒါ ႏိုင္ငံ၏ျပည္နယ္မွအပ က်န္ျပည္နယ္မ်ားတြင္လည္းေကာင္း အထက္လႊတ္ေတာ္ တို႔ကို ဖ်က္သိမ္းျပီးခဲ့ၾကေပျပီ။

0 comments:

Post a Comment

comment ေလးဖတ္ပါရေစ။
စိတ္ရွည္ သည္းခံေပးပါ။

 
ယခုသင္ဖြင့္ၾကည့္ေနေသာ ဘေလာ့ဂ္အား Mozilla Firefox ျဖင့္ဖြင့္ၾကည့္ပါက အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။