July 31, 2009

Political Science Part (8)

ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာ အပိုင္း(၈)
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံအမ်ိဳးမ်ိဳး


ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားကို အမ်ိဳးအစားခြဲၾကည့္လွ်င္ အၾကမ္းအားျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ႏိုင္ငံ (Highly Federalised State) ႏွင့္ တျပည္ေထာင္စနစ္ႏွင့္တူေသာ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ (None Highly Federalised State) ဟူ၍ႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခားႏိုင္ေပသည္။

သို႕ရာတြင္ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ တျပည္ေထာင္စနစ္ႏွင့္တူေသာ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံအခ်င္း ခ်င္းေသာ္လည္းေကာင္း မသိမသာခြဲျပားျခားနားမႈမ်ား ရွိေပသည္။ ဤကဲ့သို႕ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ား တႏိုင္ငံႏွင့္တႏိုင္ငံ မတူကြဲျပားပံုတို႕ကို တိက်စြာသိလိုလွ်င္ ေအာက္ပါေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖဆိုၾကည့္ရပါမည္။


၁။ အာဏာအား မည္ကဲ့သို႕ခြဲေ၀ထားသနည္း။

၂။ျပည္ေထာင္စုအတြင္း၌ ပါ၀င္ၾကေသာ ျပည္နယ္အခ်င္းခ်င္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္တို႕ေသာ္လည္း ေကာင္း အခ်င္းမ်ား အျငင္းပြါးပါက မည္သည့္အဖြဲ႕ မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္က ေျဖရွင္းေပးသနည္း။

၃။ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကို မည္သို႕ျပင္ဆင္သနည္း။

၄။ျပည္နယ္ အသီးသီးတို႕သည္ ဗဟိုအစိုးရ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕သို႕ မည္ကဲ့သို႕ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေစလႊတ္ၾကပါသနည္း။

၅။ အခြန္အား မည္ကဲ့သို႕ေကာက္ခံသနည္း။

၆။အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာနတြင္ မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္သည္ အႀကီးဆံုး ျဖစ္သနည္း။ ၎အား မည္ကဲ့သို႕ ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္သနည္း။
ဟူေသာ ေမးခြန္းမ်ားအား စစ္ေမးေလ့လာရန္လိုအပ္ေပလိမ့္မည္။

၁။ အာဏာအား မည္ကဲ့သို႕ခြဲေ၀ထားသနည္း။

ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ား၌ အာဏာအားဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားတို႕အား ဖြဲ႕စည္းပံဳအေျခခံဥပေဒျဖင့္ ခြဲေ၀ေပးအပ္ထား ေၾကာင္း အထက္စာမ်ား၌ဆိုခဲ့ပါၿပီ၊ တခါတရံဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒ၌ ဗဟိုအစိုးရ၏ပိုင္ဆိုင္ေသာ အာဏာမ်ားကို သတ္မွတ္ ေဖၚျပထားျခင္းမျပဳေသာ အၾကြင္းအက်န္အာဏာမ်ားကို ျပည္နယ္မ်ားအတြက္ခ်န္လွပ္ထားေလ့ရွိေပသည္။ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံ ဥပေဒ၌ သတ္မွတ္ေဖၚျပထားျခင္းမရွိေသာ အာဏာမ်ားကို အၾကြင္းအက်န္အာဏာမ်ား (Reserve of Power) ဟူ၍ေခၚပါသည္။ ၎အၾကြင္းအက်န္အာဏာသည္ သတ္မွတ္ေဖၚျပထားေသာ အာဏာထက္ပိုႀကီးေၾကာင္း ေသခ်ာစြာမွတ္သားထားရန္လိုပါသည္။

ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ၌ မည္သည့္အာဏာမ်ားသည္ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ သက္ဆိုင္သည္ဟူ၍ သတ္မွတ္ေဖၚျပထားပါက အၾကြင္းအက်န္အာဏာမ်ားမွာ ျပည္နယ္မ်ားလက္၀ယ္တြင္ရွိသည္ဟု မွတ္ယူရပါသည္။ အျပန္အားအားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၌ အခ်ိဳ႕ေသာ တန္ခိုးအာဏာမ်ားကို ျပည္နယ္တို႕အတြက္ သတ္မွတ္ေဖၚျပထားလွ်င္ အၾကြင္းအက်န္အာဏာတို႕သည္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ (သို႕) ဗဟိုအစိုးရလက္ထဲ၌ ရွိေၾကာင္းနားလည္ထားရပါမည္။

ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ၌ သတ္မွတ္ေဖၚျပမထားေသာ အၾကြင္းအက်န္အာဏာမ်ားသည္ သတ္မွတ္ေဖၚျပထားေသာ အာဏာထက္ပို၍ႀကီးေပသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အၾကြင္းအက်န္အာဏာမ်ားကို လက္ခံရရွိေသာ အစိုးရအဖြဲကသည္ သတ္မွတ္ေဖၚျပထား ေသာ အာဏာကိုရရွိသည့္ အစိုးရထက္တန္ခိုးအာဏာပို၍ႀကီးေပသည္။

ဥပမာအားျဖင့္ ဗဟိုအစိုးရအား ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒျဖင့္ အၾကြင္းအက်န္အာဏာမ်ားကို အပ္ႏွင္းထားပါက ဗဟို အစိုးရ၏ တန္ခိုးအာဏာသည္ ျပည္နယ္အစိုးရထက္ပိုႀကီးေပသည္။ အကယ္၍ ျပည္နယ္တို႕မွ ၎အၾကြင္းအက်န္အာဏာကို ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ရပါက ျပည္နယ္တို႕သည္ ဗဟိုအစိုးရထက္ တန္ခိုးအာဏာပို၍ႀကီးေၾကာင္း မွတ္ယူရေပသည္။


အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ

ဗဟိုအစိုးရမွ အၾကြင္းအက်န္အာဏာကို ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရေသာ္…

၁။ ဗဟိုအစိုးရသည္ ျပည္နယ္အစိုးရထက္ တန္ခိုးအာဏာပိုႀကီးသည္။
၂။ ျပည္နယ္မ်ားလြတ္လပ္ျခင္းမရွိဘဲ ဗဟိုအစိုးရ၏ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ ခ်ယ္လွယ္ျခင္းကို ခံရႏိုင္ပါသည္။
၃။ ထိုကဲ့သို႕ေသာ ႏိုင္ငံမ်ိဳးကို ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ႏိုင္ငံဟု မဆိုအပ္ေပ။

ျပည္နယ္မ်ားမွ အၾကြင္းအက်န္အာစာအား ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရေသာ္….

၁။ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားသည္ ဗဟိုအစိုးရထက္ တန္ခိုးအာဏာပိုႀကီးပါသည္။
၂။ ျပည္နယ္မ်ား လြတ္လပ္ျခင္း၇ွိ၍ ဗဟိုအစိုးရ၏ အာဏာအား အလြဲသံုးစားျပဳလုပ္ျခင္းမရွိႏိုင္ေစရန္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားႏိုင္သည္။
၃။ ထိုကဲ့သို႕ေသာ ႏိုင္ငံမ်ိဳးကို ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ ႏိုင္ငံဟု ေခၚဆိုႏိုင္ပါသည္။

အေမရိကန္၊ ၾသစေၾတးလွ်ႏွင့္ ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံတို႕တြင္ အၾကြင္းအက်န္အာဏာမ်ားမွာ ျပည္နယ္တို႕၏ လက္၀ယ္၌ရွိေပသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ျပည္နယ္မ်ားမွာ မ်ားစြာလြတ္လပ္၍ လူတဦးခ်င္းစီ၏ အခြင့္အေရးႏွင့္ ရပိုင္ခြင့္မ်ားကို အျပည့္အ၀ အကာအကြယ္ ေပးႏိုင္ ေပသည္။ ထိုသို႕ေသာႏိုင္ငံမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ ႏိုင္ငံဟုေခၚဆိုပါသည္။

ကေနဒါႏိုင္ငံတြင္မူ အၾကြင္းအက်န္အာဏာမ်ားကို ဗဟိုအစိုးရမွ ရရွိထားေသာေၾကာင့္ ျပည္နယ္အစိုးရတို႕သည္ မ်ားစြာ လြတ္လပ္ျခင္းမရွိေပ။ ထို႕ေၾကာင့္ကေနဒါႏိုင္ငံမ်ိဳးအား ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ႏိုင္ငံဟု မဆိုအပ္ပါေပ။

၂။ ျပည္ေထာင္စုအတြင္း၌ ပါ၀င္ၾကေသာ ျပည္နယ္အခ်င္းခ်င္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္တို႕ေသာ္ လည္းေကာင္း အခ်င္းမ်ား၊ အျငင္းပြါးပါက မည္သည့္အဖြဲ႕၊ မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္က ေျဖရွင္းေပးသနည္း။

ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားသည္ ရွိသမွ်ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာမ်ားကို ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရအား ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒျဖင့္ ခြဲေ၀ေပးထားေပသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာကို သံုးစြဲရာတြင္ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရတို႕အၾကား အျငင္းပြါး အခ်င္းမ်ားမႈမ်ားရွိလာပါက ၎ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒကို ကိုးကား၍ေျဖရွင္းေပးရေပသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ၎အျငင္းပြါး မႈအခ်င္းမ်ားမႈမ်ားကို ဆံုးျဖတ္ေျဖရွင္းႏိုင္ခြင့္ရွိသူသည္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒကို ကိုးကားကိုင္စြဲခြင့္ရွိသူပင္ျဖစ္ေပသည္။

မ်ားေသာအားျဖင့္ ဗဟိုအစိုးရ၏ တရားစီရင္ေရးဌာနက ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒကို ကိုးကား၍ အမွားအမွန္အား ဆံုးျဖတ္ ေျဖရွင္းေစပါသည္။ သို႕ရာတြင္ ဗဟိုအစိုးရ၏ တရားစီရင္ေရးဌာနမ်ားသည္ တခုႏွင့္တခု တန္ခိုးအာဏာခ်င္းမတူညီၾကေပ။

ဥပမာအားျဖင့္…
အေမရိကန္ဗဟိုတရားစီရင္ေရးဌာနသည္ အေမရိကန္ဖြဲ႕စည္းပံုအုပ္ခ်ုပ္ပံုအေျခခံဥပေဒကို ကိုင္စြဲပိုင္ခြင့္ရွိေသာ္လည္း ျပည္နယ္ တရားဥပေဒမ်ားကို ၀င္ေရာက္စြတ္ဖက္ခ်ယ္လွယ္ခြင့္မရွိေပ။ ၾသစေၾတးလွ်ႏိုင္ငံမွ ဗဟိုတရားစီရင္ေရးဌာနမွာမူ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကို ကိုင္စါဲခြင့္ရွိသည့္အျပင္ ျပည္နယ္တို႕၏ တရားဥပေဒမ်ားကိုလည္း ၀င္ေရာက္စြတ္ဖက္ပိုင္ခြင့္ရွိေလသည္။
ကေနဒါ ဗဟိုတရားစီရင္ေရးဌာနသည္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒကိုပင္ ကိုင္စြဲကိုးကားခြင့္ပင္ မရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရျပန္ပါ သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္းအား နိႈင္းယွဥ္ေလ့လာေသာအခါ ဗဟိုအစိုးရတရားစီရင္ေရးဌာန၏ တန္ခိုးအာဏာကို ယွဥ္ၾကည့္ေလ့လာရေပသည္။

၃။ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကို မည္သို႕ျပင္ဆင္သနည္း။

ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံဟူသည္ အထက္စာမ်ား၌ေဖၚျပခဲ့သလို ႏိုင္ငံငယ္အခ်င္းခ်င္း ျပည္ေထာင္စုနည္းျဖင့္ ေပါင္းစည္းထားျခင္းျဖစ္ ေပသည္။ တနည္းအားျဖင့္ ေပါင္းစည္းရာတြင္ ပါ၀င္ေသာႏိုင္ငံတိုင္းက မိမိတို႕၏ မူလသီးျခားစီရွိေသာ လြတ္လပ္ခြင့္မ်ားကို မဆံုးရံႈး ေစလိုေသာေၾကာင့္ Unitary State ေခၚ ႏွစ္ျပည့္ တျပည္ ေပါင္းစည္းျခင္းမ်ိဳးျဖင့္ မေပါင္းစပ္ဘဲ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒ ျဖင့္ အာဏာအရပ္ရပ္တို႕ကို ခြဲေ၀ယူေသာနည္းျဖင့္ ေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္ေပသည္။

ထို႕ေၾကာင့္ ၎ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒအား ျပင္ဆင္ရန္အာဏာကို ဗဟိုအစိုးရတြင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပည္နယ္ အစိုးရတြင္ေသာ္လည္းေကာင္း ထားရွိပါက အဓိပၸါယ္မရွိျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။

အေၾကာင္းမွာ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒအား ျပင္ဆင္ရန္ နည္းလမ္းတရပ္ကို သတ္မွတ္ ေပးထားရေပသည္။ ထိုသို႕ သတ္မွတ္ထားေသာ္ နည္းလမ္းမ်ားမွာလည္း တႏိုင္ငံႏွင့္တႏိုင္ငံ မတူညီၾကေပ။ ထို႕ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတို႕၏ ကြဲျပားျခားနားခ်က္ ကိုသိလိုလွ်င္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒအား ျပင္ဆင္ေသာနည္းလမ္းမ်ားကို ေလ့လာရေပသည္။

၄။ျပည္နယ္ အသီးသီးတို႕သည္ ဗဟိုအစိုးရဥပေဒျပဳအဖြဲ႕သို႕ မည္ကဲ့သို႕ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေစလႊတ္ၾကပါသနည္း။

ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံရွိ ဗဟိုဥပေဒျပဳေရးဌာန တနည္းအားျဖင့္ (ပါလီမန္) (လႊတ္ေတာ္) ကိုျပည္နယ္တို႕မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္း ကြဲလြဲကံုကိုသိလိုလွ်င္ ျပည္နယ္မ်ားမွ ဗဟိုဥပေဒျပဳဌာနသို႕ ကိုယ္စားလွယ္လႊတ္ေသာ အခ်ိဳးအစားကို ေလ့လာရမည္ျဖစ္ေပသည္။

၅။ အခြန္အား မည္ကဲ့သို႕ေကာက္ခံသနည္း။

ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ာတြင္ အခြန္ေကာက္ခံရာ၌ တႏိုင္ငံႏွင့္တႏိုင္ငံမတူညီၾကေပ။ အခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ဗဟိုအစိုးရမွ ေကာက္ခံ၍ ျပည္နယ္အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားအတြက္ သံုးစြဲရန္ခြဲေ၀သတ္မွတ္ေပးၿပီး၊ အခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ျပည္နယ္အစိုးရ မိမိတို႕ဘာသာ မိမိတို႕ျပည္နယ္အတြင္းေကာက္ခံ၍ ဗဟိုအစိုးရအား တခ်ိဳ႕တ၀က္ေပးကာ ျပည္ေထာင္စုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို လည္ပတ္ေစေလသည္။

အခ်ိဳ႕ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားမွာမူ အခြန္ႏွစ္ထပ္စနစ္က်င့္သံုး၍ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရတို႕သည္ မိမိတို႕အသံုးစရိတ္ကို သီးျခားစီေကာက္ခံေပသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုစစ္ေသာ နိုင္ငံမ်ားသည္ သီးျခားစီအခြန္ေကာက္ခံ၍ ျပည္ေထာင္စု မစစ္ ေသာ ႏိုင္ငံမ်ားမွာမူ ဗဟိုအစိုးရမွ တိုက္ရိုက္ေကာက္ခံ၍ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားသို႕ ခြဲေ၀ေပးေသာစနစ္မ်ိဳးကို က်င့္သံုးေၾကာင္း မွတ္သား ရေပမည္။

၆။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာနတြင္ မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္သည္ အႀကီးဆံုးျဖစ္သနည္း။

အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအႀကီးအကဲမွာ သမၼတျဖစ္ၿပီး၊ ကေနဒါ၊ ၾသစေၾတးလွ်၊ ၿဗိတိန္၊ ဂ်ာမဏီ၊ အိႏၵိယ၊ စေသာႏိုင္ငံမ်ား၏ အႀကီးအကဲမွာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္ေပသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံအား အုပ္ခ်ဳပ္ ေသာ အႀကီးအကဲတို႕အား ေရြးခ်ယ္ရာ၌ ေ၇ြးခ်ယ္ခန္႕အပ္တာ၀န္ေပးပံုခ်င္းတို႕မွာ တူညီျခင္းမရွိပါေပ။ ထို႕ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ မ်ား၏ ဤအာဏာပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအကဲအား မည္သို႕ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္သည္ ဆိုသည္ကို ေလ့လာ ထားရေပမည္။

0 comments:

Post a Comment

comment ေလးဖတ္ပါရေစ။
စိတ္ရွည္ သည္းခံေပးပါ။

 
ယခုသင္ဖြင့္ၾကည့္ေနေသာ ဘေလာ့ဂ္အား Mozilla Firefox ျဖင့္ဖြင့္ၾကည့္ပါက အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။